De auticoach

Ik ben Viviane Verhoeven.  Sinds 1991 werk ik als leerkracht in het zorgteam van onze lagere school.  Vaak ontmoet ik jongeren die we niet zo gemakkelijk begrijpen.  Kinderen die anders zijn.  Kinderen met autisme.

Speciaal voor hen vervolledigde ik recent mijn opleiding met een postgraduaat Autisme: Autisme Spectrum Stoornis, afgekort als ASS.


Herken je autisme?

De kenmerken van ASS zijn breed en divers. Ze komen in verschillende gradaties voor en uiten zich op meerdere manieren.

Legt je kind moeilijk contact met leeftijdsgenoten om bijvoorbeeld plezier en werk mee te delen?  Heeft het moeite met grapjes en onverwachte acties?  Voelt het zich vaak alleen?  Is een gesprek beginnen niet zo evident? Lukt het inspelen op een bepaalde situatie of het interpreteren van de juiste (lichaams)taal niet zo goed?

Ik begeleid kinderen met een vermoeden van autisme door een concrete aanpak thuis, op school of een andere omgeving.  Samen zoeken we uit wat autisme voor het gezin betekent, hoe een brein met autisme werkt en hoe je daar als gezinslid mee kan omgaan in elke fase van het leven.

Hoewel ik me focus op kinderen, betrek ik de ouders en andere gezinsleden ook bij dit proces.  Als steuntje in de rug krijgen zij good practices mee naar huis, zodat ze gezinsleden met gedragsproblemen beter kunnen ondersteunen en begeleiden.

Sterke kanten

Autisme heeft ook sterke kanten.  Je kind ontwikkelt zich misschien anders maar wel op een bijzondere manier.

Vaak heeft het een gedetailleerd waarnemingsvermogen, met grondig observatie, een uitmuntend gehoor, een opmerkelijke ontwikkeling in visueel ruimtelijk waarnemen.

Kinderen met autisme kunnen sterk logisch denken.  Ze werken met een intense focus, hebben een goed geheugen en een buitengewoon gevoel voor orde. Ze houden vast aan regels en voeren nauwgezet de taken uit.   Vaak merken we ook een sterk rechtvaardigheidsgevoel op.

Sommige kinderen met ASS beschikken over bijzondere interesses en talenten.  Ze hebben een uitzonderlijke kennis over bepaalde feiten en data of bepaalde vaardigheden in een specifiek vakgebied, zoals muziek spelen, ruimtevaart, geschiedenis…

Mijn aanpak

Tijdens het lesgeven zet ik mijn kennis, ervaring en enthousiasme in voor elk kind. Ik werk ervaringsgericht en laagdrempelig.  Graag werk ik met kinderen die in hun hoofd wat anders denken.  Op die manier ga ik op zoek naar kwaliteiten die sterker ontwikkeld zijn. Door hun talenten te versterken en positief te kijken naar een vernieuwde aanpak krijgen ze meer begrip en zelfvertrouwen.

Hoeveel en welke hulp er nodig is, verschilt van kind tot kind.  Daarom is het nodig om hulpvragen in kaart te brengen om flexibel ontwikkelingstraject te starten met de ouders, broers en zussen.

Autisme ASS - Begeleiding bij impulscontrole

Als je ASS hebt, dan kunnen je hersenen informatie anders verwerken. Informatie die via je zintuigen binnenkomt, dus wat je ziet, hoort, ruikt of voelt. Het kan zijn dat bepaalde informatie te sterk of juist te zwak binnenkomt. Of dat de informatie niet goed geïntegreerd wordt tot het geheel. Daardoor kan een autistisch kind moeite hebben met begrijpen wat er om zich heen gebeurt of wat er van hem/haar verwacht wordt.

Kinderen met autisme ontwikkelen zich anders.  Ze kunnen verschillende mentale leeftijden tegelijkertijd hebben. Een kind begeleiden in zijn sociale en emotionele ontwikkeling betekent dat we ons gaan afstemmen op het huidige ontwikkelingsniveau van het kind en niet op zijn kalenderleeftijd.

Graag wil ik aan de slag gaan met jouw hulpvraag. Je hoeft niet alles alleen op te lossen.

Een ander brein betekent een andere aanpak bij het leren.
Dit hoef je niet alleen te doen!

Kinderen, jongeren en jongvolwassenen

  • Werken met kleine kinderen: focus leggen op speltherapie, communicatie al spelend uitlokken, werken met concrete materialen zoals handpoppen, speelhuisjes…
  • Werken met lagere schoolkinderen: focus leggen op sociaal-emotionele ontwikkeling, met onder meer gezelschapspelen, sociale leerverhalen, rollenspelen + focus op psycho-educatie.  Met andere woorden: wie ben ik?
    Ondersteuning op schoolgebied: begrijpend lezen, instructies en opdrachten correct lezen en uitvoeren, het studeren beter leren organiseren…
  • Werken met jongeren en jongvolwassenen: psycho-educatie, plannen en organiseren van taken, toetsen en opdrachten, opstellen van de examenplanning, ondersteuning op vlak van werk, sociale contacten, sollicitatie,…

Ik volg mijn passie, d’ASS mijn levensdoel!

Ben je nieuwsgierig geworden of twijfel je nog? 
Wil je weten of coaching op maat van jouw kind iets voor jou is?

Klik en maak vandaag een afspraak!

WhatsAppWhatsAppMe | +32 477 41 49 67